בית כנסת דרכי נועם

טעימות לשבת – פרשת וישלח 23.11.2018

זמני השבת:
הדלקת נרות: 16:15
צאת  השבת: 17:17

זמני התפילות:
יום שישי:
מנחה וערבית: 16.15
יום שבת:
שחרית: 07.45
שיעור ומנחה: 16:00

  • ביום שני הקרוב 26.11.18 בשעה 20.30 תתקיים התוועדות חסידית לכבוד יט' בכסלו – ראש השנה לחסידות בבית הכנסת. כולם מוזמנים להגיע ולהשתתף.
  • ביום ראשון 9.12.18 – בשעה 17.00 תתקיים הפעלה לילדים במועדון החברים של נען. יחד נבנה חנוכיית ענק מלגו ונדליק בה נרות חנוכה.

במשבר? אולי זה טוב בשבילכם
כולנו חווים משברים בחיים: מעבר דירה, פיטורין מהעבודה, החלפת מסגרת לימודים, ואפילו שינוי משמח במבנה המשפחתי – כמו נישואין או לידה – נחשב כמשבר. למעשה, פסיכולוגים מגדירים משבר כמצב של שינוי וחוסר איזון, בו אדם זקוק לכוחות ומשאבים יותר מהרגיל. כיצד ראוי להתייחס למשברים, ומהי הדרך הטובה ביותר להיחלץ מהם?

במבט לאחור, מסתבר כי פעמים רבות הנפילה מהווה שלב הכרחי בהתקדמות, הירידה היא תנאי מקדים לעלייה. זאת המסקנה העולה מאירועי השבוע. בפרשת השבוע, יעקב עוזב את בית לבן בחרן ויוצא אל הארץ המובטחת. בדרך, הוא חושש מאחיו עשיו, ופונה אל הקב"ה בתחינה "קטונתי מכל החסדים". המפרשים מסבירים כי יעקב חשש שמא אינו ראוי לחסד ה' כי הרגיש שהוא בנפילה רוחנית – "קטונתי". התחושה הזו נבעה משום שיעקב היה אז בתקופת מעבר. בעבר הוא גר בחרן, שם התבסס מבחינה רוחנית; בעתיד יגיע יעקב לארץ הקודש, ושם יתקדם ויתעלה ברמה הרוחנית; אבל בינתיים, בהווה, הוא בתקופת מעבר, לא פה ולא שם. מצד אחד אין לו את הקביעות הרוחנית בחרן, ומצד שני עדיין לא הגיע לרמה הרוחנית של ארץ הקודש. זה שלב ביניים, בו חש יעקב בנפילה רוחנית, ואליה הוא מתכוון באומרו "קטונתי". הייתה זו נפילה הכרחית. לולא היה יעקב עוזב את חרן ו'נופל' מרמתו הרוחנית שם – לעולם לא היה מגיע לרמה הרוחנית הגבוהה שבארץ הקודש.

בהיסטוריה היהודית בימים אלה אירעה נפילה נוספת. לפני כ-200 שנה, נלקח למאסר מייסד חסידות חב"ד, רבי שניאור זלמן מליאדי. הגאולה מהמאסר בי"ט כסלו פתחה עידן חדש בתנועת החסידות והביאה להפצת המעיינות בקנה מידה חסר תקדים. באורח פרדוקסלי, תנופה זו התאפשרה אך ורק הודות למאסר. כי המאסר סגר את התקופה הקודמת, וזה מה שנתן את האות לפתיחתה של תקופה חדשה. דווקא הנפילה היוותה שלב מכריע עבור התנופה שבאה בעקבותיה.

אם כן, משבר אינו בהכרח משהו שלילי. המשבר סוגר את התקופה הקודמת, ובכך מאפשר את התחלתה של תקופה חדשה, טובה יותר. אז אם אתם במשבר, דעו כי הדבר נמצא בידיים שלכם – האם זו תהיה סתם עוד 'נפילה', או שמא תשכילו לנצל את הירידה לצורך עלייה, לקחת את המשבר כהזדמנות לתנופה. בהצלחה!

מה זה "שלוש עשרה מידות הרחמים"?  

"י"ג מידות הרחמים" הן שלוש עשרה 'תכונות' אלוקיות, כביכול, שבהן אלוקים מנהיג את העולם ברחמים וסולח על החטאים. התורה מספרת כי לאחר חטא העגל, עלה משה כמה פעמים להר סיני, אל אלוקים, לבקש סליחה ומחילה עבור עם ישראל על העוון הנורא. בפעם השלישית הוא שהה שם ארבעים יום וארבעים לילה ברציפות, עד שבעשירי בתשרי ה' התרצה, מסר למשה את לוחות הברית החדשים ומחל לעם ישראל על חטא העגל. מאז, נקבע היום הזה לנצח כיום הכיפורים. באותה עת שמשה שהה בהר, הוא ניצל את עת הרצון וביקש מאלוקים שיתגלה לפניו – "הראני נא את כבודך". הקדוש ברוך הוא הסכים לאפשר למשה לחזות בהתגלות האלוקית הנשגבה ביותר, וכפי שמתואר בתורה "וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא: ה' ה' אֵ-ל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת: נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל בְּנֵי בָנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים". בפסוקים האלו מרומזות כל מידות הרחמים. הגמרא מתארת את המעמד הזה במילים מיוחדות: "נתעטף הקדוש ברוך הוא כשליח ציבור, והראה לו למשה סדר תפילה". אלוקים הבטיח למשה שבשעה שהציבור יאמר את שלוש עשרה מידות הרחמים, יתעוררו רחמיו של הקדוש ברוך הוא והוא ימחל על החטאים והעוונות. זו הסיבה שבתפילת הווידוי, בכל יום בשחרית ובמנחה, אומרים את פסוקי מידות הרחמים.