רוזנבוים מנחם מנדל

מנחם מנדל רוזנבוים

תאריך לידה: 15/01/1869
תאריך פטירה: 11/04/1954
ארץ לידה: רוסיה

 

פיסות חיים
מנחם מנדל רוזנבוים נולד ב-15.1.1869.

כאשר רוזנבוים הגיע ארצה, בשנת 1927, יכול היה כבר לרשום לזכותו פרקי חיים סוערים:
יליד רוסיה הצארית, הפך סוציאליסט ומהפכן מגיל שמונה-עשרה, השתתף בפעולות הסברה ולימד ברחוב היהודי.
פרסם חוברות תעמולה במחתרת.

לאחר בריחתו לשוויץ התוודע למהגרים יהודים אחרים כמו ז’יטלובסקי ורפפורט, ויחד אִתם ייסד את “ברית הסוציאליסטים-רבולוציונרים”.

בשלהי המאה ה-19 גנב רוזנבוים פעמים רבות את הגבול הרוסי כשבמזוודותיו טמון חומר תעמולה רב. הוא המציא שיטה מתוחכמת של הטמנה בין דפנות כפולות, שזכתה בשם “השיטה המנדלבית”.

בשנת 1898 הוא נתפס על הגבול ונכלא במבצר בעיר פטרסבורג. כעבור שנתיים ברח, הגיע לשווייץ ולאמריקה, אך חזר שוב לרוסיה. הפעם נעצר ונכלא בתא יחיד, ונכנס לדיכאון.

לאחר מהפכת 1905 שוחרר ועקר לארצות הברית. שם אמנם בנה משפחה, אך נמשך לתרבות יהודית ולציונות, והחליט לנטוש את משפחתו ולעלות ארצה.

בסוכות תרצ”א (1930) עלה רוזנבוים עם קבוצת “הנוער העובד” למקום הנקודה החדשה, לנענה, ותקע את אוהלו הירוק הקטן יחד עם האוהלים והצריפים הראשונים על גבעת החול השוממה.

הוא היה החבר “הצעיר” ביותר בקבוצה. חי את חייה, לבטיה, משבריה והישגיה.
השתתף בכל נטיעת עץ ושתילת פרחים; שש עם נביעת המים של כל קידוח; ליווה גידולו והולדתו של כל ילד מהילדים הנולדים; קיבל את העולים החדשים המצטרפים לקבוצה; נתן חלקו בכל חג ומועד; טיפח את היחס לשירה ולספרות היידיש ולכל ערכי תרבות יהודית ואנושית; השתתף בכל המאורעות והמעשים וחי את חיי הארץ ברוחו הערה ובלבו הלוהב.

בנען, שהתרחבה וגדלה לקיבוץ רב-חברים מגלויות שונות, שסללה דרך חלוצית בנוער העובד, ונטועה בתוך הקיבוץ המאוחד – הגיע רוזנבוים לזִקנה ברוכה. בה חגג את יום הולדתו ה-85 ובה נאסף אל עמיו. אדם, מהפכן, יהודי.

כניסת חברים
דילוג לתוכן