בלוג מנהלת העסקים

ריכוז התייחסויות חברים שעלו בשיתופי הציבור בנושא: תכנון מוקדם של שכונת הרפת

כללי:

נען בונה כשליש מגודלה בבנייה חדשה. צריך מול זה לבדוק מחדש את התארגנות הישוב במרחב.

  • להזיז את כל התכנון דרומה, אל מעבר לכביש הכניסה לנען (מס. 5 על המפה המצורפת) תוך כדי שינוי תווי הכביש באזור המוצע (קו אדום).
  • השינוי יאפשר הרחקת הכביש העוקף והמבנים המוצעים מאזור הפרגולה (מס.1) וייצור תוואי הגיוני ומתחשב בין שני האזורים.

 

בתים משותפים ודיור בר השגה:

    • לאפשר אופציה לבתים משותפים בעלות נמוכה יותר למשתכן
    • שכונה מעורבת –חלק מהבתים של משפחות, חלק זוגות, מגוון בשכונה מענה לצרכים מגוונים.
    • חזרה לבנייני קומותיים המאפשרים פתרונות דיור ברי השגה, יעילים וירוקים.
    • מציאת פתרון עבור חברים שאין בידם אפשרות למימון הסכומים הגבוהים הנדרשים להקמת
  • קירבה לאיזור התעשיה –  משאיות ומגרסות – נדרש פתרון קיר אקוסטי

מספר יחידות בשטח – צפיפות:

  • להפחית את מספר היחידות בשטח
  • לבנות כמה שיותר יחידות בתא השטח
  • לא יותר מ 70 יחידות

שטחים ציבוריים :

  • מיקום גן שעשועים לשכונה
  • חסר שטח משותף פתוח, מדשאות.
  • לשלב בין הבתים המוצעים כשתיים שלוש פינות ציבוריות.

מכון החליבה:

  • צריך להשאירו במקומו כמבנה ציבורי הממוקם בשכונה (אולי ספריה ומרכז למידה?).
  • להשאיר מבנה מרכזי ולהפכו למרכז שכונתי או חללי אכסון לדיירים.
  • חלל מרכזי לאירועים שכונתיים או פרטיים. זה נכון עקרונית והמבנה כבר קיים, ניתן לנצלו.
  • להזיז את החשמליה מהמבנה הקיים ולשמר את המבנה המקורי וכן את מבנה המכון לחליבה תוך כדי מתן אופציות שימוש ציבורי למבנים.

דרכי גישה בתוך השכונה:

  • לאפשר גישה נוחה יותר לבתים ולתכנן כביש אורכי שיעבור בתוך השכונה (בנוסף להיקפי) ויאפשר מעבר רכבים וחניה בקרבה לבתים. בנוסף, ניתן יהיה לבטל מספר חניות באזור הסמוך לבוסתן וליצור שם מרחק גדול יותר מהפרגולה ומקום למדרכה להולכי רגל.
  • שבילי הליכה ארוכים מדי לגישה לבית – בשתי החלופות.
  • ליצור אין בשכונה שביל אורכי מרכזי שיאפשר מעבר רכב בעת הצורך, למשל אמבולנס חלילה, או משאיות ההובלה וכדומה ואפילו במקרה שסתם יש צורך בהובלה של ארון/סלון או כל דבר בעתיד, צריך שתהיה אפשרות לגישה כזו.

חלופות תכנון (הוצגו לציבור על לוח המודעות והוסברו בערב שיתוף):

חלופה רדיאלית (מעוגל):

  • הנוף אינו פתוח לכל דיירי השכונה
  • התכנון הרדיאלי לא מתחבר עם כלל הקיבוץ והוא לא נכון לקווי הראייה בתוך השכונה.

חלופה אורטוגונלית (קווי אורך ורוחב):

  • יתכן שיש הזחה בין החזיתות  בחלופה הרדיאלית וצריך להעמיק את זה.
  • להוריד את מספר היחידות – צפוץ מדי
  • יותר יחידות בתא השטח
  • שביל ישר מצפון לדרום מייצר יכולת לצאת מהשכונה בשביל קצר יותר. מייצר חללים גדולים יותר בצירי תנועה, יותר בתים.

העמדה של הבתים:

  • לבחון העמדה בה ישנה חצר אחורית הנפתחת לשטח ציבורי וחצר פנימית קטנה (כמו בשפיים).
  • לשנות את המצב בו חזית בית אחד פונה לחזית הבית המקביל (החלופה האורטוגונלית)
  • להפוך את כיווני הכניסות לבתים, כך שכל הבתים שנמצאים בהיקף השכונה בכיוון הבוסתן והמפעל, הכניסה שלהם תהיה דרך שביל פנימי, והחצר האחורית שלהם תפנה כלפי חוץ השכונה, כפי שקורה בשכונת הכדורגל בחלקה צפוני בעקבות בקשת הדיירים לשינוי זה. בהתאם לכך שאר הבתים יהיו בכיוון של כניסה מול כניסה וחצר אחורית מול אחורית.
  • מגרשים מקבילים: הנושא של המגרשים המקבילים זה לזה כך שבתים צמודים ניצבים זה מול זה, עלה כבר בתכנון שכונת הכדורגל, ולאחר דיונים עם המתכננים, בסופו של דבר הוזחו חלק מהמגרשים בסטיה קלה של מטר ימינה- 2 מטר שמאלה. מבחינה תכנונית זהו אולי כאב ראש, ולא נראה משמעותי, אך בסופו של דבר למשפחות הגרות בבתים זהו שנוי: האם הן משקיפות סלון אל סלון, מרפסת אל מרפסת, או שההזחה יוצרת פרטיות. 
  • בחלופה הרדיאלית, חלק מהמגרשים כן מוזחים זה ביחס לזה, אך במספר מגרשים עדין קיימת הבעיה במגרשים אלו, ניתן להזיח קצת את המגרשים וליצור קצת יותר ריווח בין הבתים וקצת יותר תחושת פרטיות של התושבים.

תיחום וסביבה:

  • מגרש כדורגל ומפעל:
  • מגרש הכדורגל מהווה מטרד רעש מבחינת השכונה.
  • יש להקים מתלול אקוסטי.
  • באי המגרש יתפסו חניות השמורות לדיירי השכונה.
  • הפרדה מרחבית בין השכונה לבין מגרש הכדורגל והמפעל. מדובר בשני מוקדים היוצרים רעש ותאורה בשעות המנוחה, וראוי לתת על כך את הדעת בשלב התכנון (אפילו בדמותן של שתי שדרות ברושים לאורך הכביש המפריד בין השכונה לבין מגרש הכדורגל.
  • הקו התוחם את השכונה מול המגרש לא חייב להיות ישר וחותך. יכול להתעגל.
  • בוסתן:
  • החיבור בין השכונה לבוסתן צריך להיות עקלתון ולפי תוואי טבעי, לחיבור טבעי של השכונה עם הבוסתן.
  • להעביר את הבוסתן צפונה
  • להרחיק את השכונה מעט דרומה לשמור על הבוסתן
  • בתכנון המוצע הכביש ההיקפי והחניות מגיעות ממש עד עמודי הפרגולה של הבוסתן. השכונה לא צריכה לעלות על הבוסתן. היא צריכה ליהנות ממנו.
  • כדאי להשאיר את המקום שליד הבוסתן כשטח ציבורי ירוק, גם במחיר של פחות יחידות דיור בשכונה.
  • סלילת מדרכה להולכי רגל  בין הבוסתן והשכונה כך שתושבי השכונה יוכלו ליהנות מהריאה הירוקה בבטחה.

שטח החתונות:

  • יש להתייחס להמשך הפעילות מאחר ויכול להוות מטרד בערבי אירועים מבחינת תנועת רכבים וחניה וכן רעש.

כביש המוביל ליציאה משער צפון:

  • כביש ראשי צריך להיות מופרד מהחניות של הבתים באיי תנועה. כך גם לגבי ציר דרומי לשכונה – כביש ראשי.
  • כביש – לא צריך להפוך את הכביש לשער צפון לכביש ראשי. לתת לזה פתרון
  • כביש היקפי של הקיבוץ – הזדמנות לסלול כביש כזה שעוקף את המפעל, משק החי, הבוסתן עד שער צפון.
  • תעבורה – נען לא הצליחה להתארגן על זה בהתאם להתרחבות הישוב. התעבורה תגבר בעוד 10 שנים וצריך להיערך לזה. חשוב ליצור כביש היקפי חלופי. לתכנן לפני שמבצעים את השכונה.  משימה לשנה הקרובה.

חניות:

  • להעמיק אצבעות חניה פנימה לשכונה.
  • בעיית חניה לשכונה, בעיקר מצד מערב.
  • למקם חניות בצד המערבי של השכונה עבור בריכת השחיה, שטחי ספורט. אם לא יינתן פתרון באי הבריכה ומגרש הטניס יחנו בחניות של דיירי השכונה.
  • מפרצי החניה שבתכנית קצרים (מבחינת האורך משפת המדרכה לקו הכביש) מדי אפילו לרכב פרטי קטן – יש להאריכם. החניות, כפי שסומנו באיזורים שונים הן צרות וקצרות! סביר שכניסה לחנייה תצריך תמרון מסוים בכניסה אליה (אחורה וקדימה וחוזר חלילה…). במצב זה, בכל כניסה לחנייה, הרכב בולט לתוך הכביש תוך הפרעה לתנועה ומהווה מפגע בטיחותי.  כיוון שקו הרכב החונה ממש  נושק לכביש, כפי שצוין הרי שכל פעולה בחלק האחורי  של הרכב ("בגאז'"), מחייבת עמידה ממש בתוך הכביש.  מדובר כמובן על פעולות יומיומיות- העמסת ופריקת עגלת תינוק, פריקת "קניות" ועוד..  רכב קצת יותר ארוך (מסחרי/טנדר ארוך) יבלוט בוודאות לתוך הכביש (ואין חלופת חנייה אחרת באזור!).
  • במקומות רבים היציאה לכביש היא ללא שדה ראייה ראוי, בשל הסתרתו ע"י רכב חונה צמוד/עצים/פחי אשפה.                                                             הסיטואציות שתוארו מהוות לטעמי מפגע בטיחותי  בולט.  ברור לי שמקובל במקומות רבים לחנות בניצב לכביש ולא במקביל.  עם זאת, כאן בולטת הבעיה הן לאור אורך החנייה כפי שתואר והן בשל נפח התנועה  הצפוי/ מתוכנן בצירים אלו (בניגוד לרחוב חד סטרי/ כביש המשמש רק את דיירי הרחוב/ כביש צידי שם נפחי התנועה ומהירות הנסיעה שונים מהותית מצירים אלו).                       

בניה בשלבים:
השכונה לא תיבנה 'במכה אחת' אלא בשלבים, לפי קבוצות שיקומו. צריך מראש לתכנן בנייה צומחת לפי גושים  (לא ניתן לעשות בחלופה הרדיאלית).
לתת מענה לבנייה בגושים, לבנות בשלבים, גיוון בקבלנים, קבוצות בנייה לפי מודלים שונים.
הקצעת מגרשים ודרכים ראשיות שמאפשרות גישה לבניה גם משותפת /קבוצתית וגם פרטנית בלוחות זמנים גמישים.

חסרונות אפשריים

1.צמצום מספר הדירות (במקום 80 יח ? 75? )
2. בניה מדורגת ,לאורך תקופה לא מוגדרת

יתרונות

  1. יכול להתאים ליותר  חברים שהיום לא מסוגלים לגייס 1.0 מיליון ש"ח ו/או משכנתא!!!
  2. חניה ליד כל בית
  3. גמישות תכנונית רבה יותר בדומה לכל שכונות הרחבה וישובים קהילתיים שנבנים בארץ.

אסטרטגיית הבניה

  1. יוכן דגם בניה (מספר דגמים כפי שנהוג עד היום) לטובת הקבוצה שתבנה במרוכז באזור מוגדר בחלק מהשטח.
  2. באזור אחר ( 30% מהשטח למשל ) יוכנו רק מגרשים עם התשתיות בראש כל חלקה, לבניה חופשית
  3. יוכן תקנון להתנהלות הבניה העצמאית.
  4. אני רואה בסוג פתרון זה התייחסות הוגנת לאותם חברים שאין להם אופציה לקבל שתי דירות סמוכות או לבנות את בית חלומותיהם במסגרות הקיימות.
  5. בשכונת הכדור- רגל נמצאו רק 76 חברים/ת מתוך רשימה של כ 170 או יותר מועמדים.

ועדת ישוב לוקחת בחשבון את ההערות וממשיכה בבחינת חלופות התכנון. החלטת הוועדה על החלופה הנבחרת תפורסם לחברים. צפי- אמצע אוגוסט.